Školní vzdělávací plán
ke stažení:
výňatek ze ŠVP:
Charakteristika školního vzdělávacího plánu
Zaměření školy
- prohlubovat vzájemnou spolupráci s mateřskými školami
- vyučovat cizí jazyky od 1. ročníku
- pracovat s komunikační a výpočetní technikou
- vytvářet podmínky pro talentované žáky i žáky s různým druhem postižení
- nabízet volitelné předměty a zájmové útvary
- využívat alternativní metody a formy výuky – daltonský plán
chceme navázat na dobré tradice naší školy a výsledky kterými se prezentuje na veřejnosti a nadále rozvíjet spolupráci se všemi školskými zařízeními i zřizovatelem
preferujeme nenásilný a pozvolný přechod dětí z mateřské školy na pravidelný režim a činnosti ve škole
naší snahou je učit žáky znalostem a dovednostem, které uplatní v běžném životě, to znamená vyžadovat méně encyklopedických poznatků a více se zaměřit na činnostní učení se zaměřením na praxi
vést žáky k dodržování stanovených pravidel – školní řád, zásady bezpečnosti, pravidla silničního provozu
motivovat žáky ke spoluvytváření pravidel – vzájemného soužití ve škole, ve třídě, ve skupině,
zařazovat do výuky nové, netradiční, efektivní metody a formy práce, např. komunikativní kruh, skupinová práce, prvky tvořivé školy, daltonského plánu, projektové vyučování, kooperativní učení, brainstorming, učení zpěvem nebo pohybem, učení v přírodě, kterými vedeme žáky k týmové práci, vzájemné pomoci, sounáležitosti a vzájemnému respektu
klást důraz na posílení výuky cizích jazyků, především anglického, které umožňují žákům široké uplatnění v rámci EU, snažíme se také prohlubovat spolupráci s příhraničními školami
seznamovat žáky a naučit je využívat komunikační a informační technologie, podporovat zavádění a využívání výpočetní techniky ve všech předmětech, vést žáky k pohybovým aktivitám a zdravému životnímu stylu. Klademe velký důraz na environmentální výchovu.
Výchovné a vzdělávací strategie
Kompetence k učení
- vést žáky k pochopení celoživotního vzdělávání
- učit je vyhledávat a třídit potřebné informace
- využití výukových programů a výpočetní techniky
- uplatnění deduktivních metod, práce ve skupinách, řešením problémových úloh rozvíjet logické myšlení žáků
- schopnost využít nabyté znalosti a dovednosti
- rozvoj tvůrčího myšlení
- žákům nabízíme různé zdroje informací – knihy, internet, tisk
- organizujeme pro žáky řadu exkurzí
- zařazujeme do výuky metody brainstormingu, myšlenkové mapy
- společně se žáky se zúčastňujeme plošného srovnávacího testování vědomostí a dovedností žáků ZŠ
- vedeme žáky k využívání mezipředmětových vztahů
- vytváříme podmínky pro prostředí podnětné pro experiment, improvizaci, podporuje činnostní učení
Kompetence k řešení problémů
- organizujeme práce ve skupinách nebo samostatně na krátkodobých i dlouhodobých projektech
- vedeme žáky k prezentaci projektů
- diskuse nad nezdarem při řešení problémů
- správně nacházet a formulovat problém
- při řešení problémů využití metody skupinové práce
- řešení běžných životních problémů a hledání různých variant řešení
- práce s žáky metodami moderované diskuse, aktivní konstrukce poznatku a dedukce
- sebekontrola a sebehodnocení žáků a zdokonalování jejich práce
- schopnost kriticky hodnotit práci vlastní i druhých
- laboratorní práce
- aktivní účast na třídnických hodinách
- účast na olympiádách a soutěžích
- řešení strategických a skupinových úkolů v terénu, ŠvP, branný den
Kompetence komunikativní
- diskuse nad řešením problémových úloh
- vzájemná komunikace a kooperace
- respekt k názoru druhých při každodenní komunikace mezi žáky navzájem i mezi žáky a vyučujícími
- vést žáky v písemném projevu k formulaci myšlenek v logickém sledu
- referáty, písemné zápisy, grafické prezentační programy
- návštěva kulturních zařízení
- využití nejrůznějších médií, práce s odbornou literaturou, vyhledávání a zpracování informací na PC a jejich aplikace při řešení konkrétních úkolů
- rozvoj komunikační schopnosti v cizím jazyce – didaktické hry, psaní dopisů, e-mailů
- kooperativní výuka
- široká škála aktivit při školním klubu
Kompetence sociální a personální
- pomocí skupinové práce vést žáky ke spolupráci v kolektivu a týmové práci
- rozvoj systematičnosti, vytrvalosti a přesnosti
- využití aktivizačních metod, relaxačních chvilek a osobního pozitivního přístupu – vést k vytváření duševní, tělesné a sociální pohody
- učit žáky poskytnout pomoc a sami o ni požádat
- schopnost střídat role ve skupině
- vytvářet žebříček hodnot
- pěstovat u žáků zdravé sebevědomí a dovednost realisticky zhodnotit své schopnosti
- učit se ovládat své jednání a chování, sebeuspokojení a sebeúcta
- vést žáky k odpovědnosti za vlastní zdraví a bezpečnost, za své chování, jednání i rozhodování
- vhodně uplatňovat svá práva
- uvědomovat si také své povinnosti a jejich plnění
- posilovat kladný vztah a úctu k rodičům, upevňovat rodinné vztahy
- vést k úctě i k ostatním lidem
- vést žáky k respektování společně dohodnutých pravidel chování
- organizování vícedenních pobytů žáků – ŠvP, lyžařský kurz, výlety
- společné vytváření pravidel ve třídě
- organizování besed v rámci programu prevence sociálně patologických jevů
- snažit se klást důraz na toleranci a respekt k odlišnostem
Kompetence občanské
- organizování zahraničních zájezdů
- návštěva divadelních a filmových představení, účast na kulturních akcích
- povídání o člověku, jeho potřebách a odlišnostech
- vést žáky k respektování příslušníku jiných ras
- využití dramatické výchovy, adaptačních programů, skupinové práce
- dodržování právních norem i stanovených pravidel
- diskuse s žáky o jejich právech i povinnostech
- využití mezipředmětových vztahů
- projekty ke globálním i lokálním ekologickým problémům
- diskuse o problémech životního prostředí
- třídění odpadu, vést k šetrnému zacházení s neobnovitelnými zdroji
- vést žáky ke sledování aktuálního dění
Kompetence pracovní
- vytvářet a upevňovat pracovní návyky
- vést žáky k šetrnému chování k přírodním zdrojům – sběr papíru, šetření energiemi
- péče o čistotu a pořádek ve škole i v jejím okolí
- rozhodování o svém budoucím povolání, poznávání svých schopností – besedy, diskuse
- praktická práce nad konkrétními úkoly, upevňování dovedností v oblasti plánování a způsobů dosahování cílů
- dbát na dodržování bezpečnostních zásad, vštěpovat návyk ochrany svého zdraví
- umět požádat o pomoc i ji sám poskytnout, skupinová práce
- využití ICT ve výuce
- podpora tvořivé manuální činnosti – výtvarné dílny